Voorbereidingen voor de reis

4 februari 2017 - Renkum, Nederland

SpinningmarathonHet is nog lang geen juli, de maand waarin we vertrekken naar Zuid-Afrika, maar toch ben ik, met Elisja, al maanden bezig met het inzamelen van geld om mee te kunnen en de reis te kunnen betalen. Naast het doneren van mijn eigen gespaarde geld, kleine dingen — zoals lege flessen inleveren — en hier en daar wat krijgen van familie, waar ik natuurlijk enorm blij mee ben, heb ik ook meerdere acties bedacht en uitgevoerd. Elisja en ik hebben elkaar wel met vrijwel alles geholpen, maar degene die het geld kreeg heeft natuurlijk wel het merendeel gedaan.

De eerste actie die ik heb bedacht, zijn het bakken van taarten en deze tijdens twee wedstrijden verkopen bij de manege waar ik rijd. Het was niet super veel, maar wel een goed begin. Bij elkaar heeft dit aardig wat euro's opgeleverd, maar natuurlijk was dit nog lang niet genoeg en ben ik verder gaan denken.

Op een warme middag in het mooie Costa Rica waren mijn ouders, mijn broer en ik aan het wandelen. Ik had het enorm warm en houd überhaupt niet van wandelen zonder doel, kortom: ik had het niet naar m'n zin. Op weg naar een van de vele vulkanen — waar we uiteindelijk niet eens in de buurt zijn gekomen — liep ik na te denken over van alles en nog wat. Op een gegeven moment had ik het er met m'n vader over hoe ik in hemelsnaam meer dan 2000 euro bij elkaar moet gaan halen om mee te kunnen naar Zuid-Afrika. Het was op dat moment dat het idee van een spinningsmarathon in me op kwam. Ik ben het hardop denkend meteen uit gaan werken. Trainingsmaatjes van m'n vader vragen om mee te doen, de sportschool van m'n moeder vragen voor een geschikt zaaltje en een professionele RPM-instructeur vragen om ons te helpen. 'Allemaal leuk en aardig, zo'n idee, maar hoe kan dat nou weer gaan werken zoals ik dat nu plan…', dacht ik bij mezelf. Niet wetende dat het allemaal zo goed uit zou pakken.

Aan het eind van 2016 kwam er uiteindelijk contact met sportschool Sjabbens en de voor mij en m'n moeder bekende instructeurs, Geurt en Willy. Iedereen was erg enthousiast en wilde ons graag helpen, Geurt en Willy wilden meehelpen en we mochten de spinningzaal van de sportschool voor 2 uurtjes lenen. Nadat dit allemaal zeker was, ben ik begonnen met sportmaatjes, die mij ook wel kennen, te vragen of ze mee zouden willen doen. De zaal zat al bijna vol met deze sportieve groep triathleten van TVA en hoefde ik nog maar een paar mensen te vragen om de zaal helemaal vol te krijgen. Met een paar mensen uit de buurt en een paar sportmaatjes van m'n moeder is het gelukt om de zaal op te vullen. Het was een geweldige avond met de gedachte dat ik dit helemaal zelf heb bedacht en met een beetje hulp van mijn ouders — met al hun connecties — heb kunnen uitwerken in mijn achterhoofd.

Ik had door deze marathon al heel wat geld bij elkaar gehaald, maar nog niet helemaal genoeg om de hele reis met vliegticket te kunnen betalen. Daardoor wilde ik nog graag een andere actie bedenken om de laatste beetjes bij elkaar te halen. Ik ben toen op het idee gekomen om iets met mijn hobby fotografie te doen. Ik was van plan om van een stuk of 10 door mij gemaakte foto's ansichtkaarten te laten maken. Dit heeft best goed uitgepakt en een hoop mensen waren erg enthousiast en wilde een aantal kaarten van mij bestellen. Nadat ik langs redelijk wat huizen ben geweest, ben ik op internet de kaarten gaan ontwerpen, heb ik er mijn logo op gezet en heb ze laten drukken. Het enige nadeel was dat ik net voor mijn tentamenweek langs de deuren ben gegaan en ik het daarom erg druk had. Inmiddels heb ik de ansichtkaarten binnen gekregen en hebben we zo snel mogelijk alles gesorteerd en langsgebracht.

Door al deze acties heb ik bijna genoeg geld om mee te kunnen met Worldmapping naar Zuid-Afrika!

1. Jackie:
    4 februari 2017
    De RPM-marathon was erg leuk!
  2. Elisja Noldus:
    5 februari 2017
    Die marathon was zwaar, maar zeker de moeite waard!